7 mei 2007

Tiengemeten

Op 10 mei a.s. wordt het agrarische eiland Tiengemeten om zo te zeggen officieel teruggegeven aan de natuur. Vaste bewoner Ton van der Graaf schreef er een mooi boekje over ‘Over het Vuile Gat naar Tiengemeten’. Anekdotes, herinneringen, wetenswaardigheden. En natuurlijk sterke verhalen. Het boekje is voor de prijs van € 9,95 te koop in het bezoekerscentrum op het eiland en op het vasteland. Het voorwoord is van Geert Mak. Ik schreef er een gedicht voor.

Tiengemeten

Waar eens in kaarsrechte kavels,
doorsneden door nog rechter sloten,
peen en uien, graan en aarpels
aan de vruchtbare klei ontsproten

en mens en dier zich veilig waanden
achter de dijken van dit kleine land,
zal het bewerkte en het bestaande
weer opgaan in een oud verband

dat van het vasteland gescheiden
in aanvang reeds bestond: kringloop
onder het regiem van de getijden
zandbank, broedplaats, biotoop.

1 opmerking:

Vera zei

geachte heer Vroegindeweij,
ik heb, voorlopig voor eiegn gebruik, een fotoboekje over Tiengemeten gemaakt. Op de achterkant staat uw gedicht over Tiengemeten, ik hoop dat u daar geen bezwaaar tegn hebt.
Indien ik het ooit uitgegeven krijg, zal ik u daarover informeren en zullen uw auteurstechten vanzelfsprekend gerespecteerd worden
Met vriendelijke gtoet
Vera Fabry